Positioneren: vergroot je emotionele binding met jouw doelgroep

We kijken naar ieder ander mens op een andere manier en we vormen vaak een oordeel op basis van de eerste contactmomenten. Hetzelfde doen we bij merken: in een fractie van een seconde bepalen we waarden en kenmerken van dat merk, gebaseerd op onze eigen ervaring én de mening van anderen. Dit proces geeft ons als mens focus en houvast.

Ieder merk of organisatie is uniek en heeft zijn eigen idealen, waarden en specifieke kenmerken. Hoe meer diepgaande en positieve waarden dat zijn, hoe sterker en intiemer de relatie. Red Bull staat niet voor de fans voor een lekker drankje, maar voor het extreme sporten en de uitdaging die daarmee gepaard gaat. De liefde voor een merk gaat verder dan de eigenschappen van een product. Het publiek voelt zich emotioneel verbonden met waar het merk voor staat en wat het bijdraagt aan hun leven. Hoe specifieker de associaties, hoe minder afhankelijk het merk is van dynamiek in de markt en dus hoe sterker je merk.

 

Positioneren

En hoe sterker je merk, hoe duurzamer de groei is die je doormaakt. Positioneren is het proces van het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van jouw publiek. Door een goede positionering krijgt jouw merk een voorkeurspositie bij jouw doelgroep. Deze doelgroep zal jouw merken, producten, diensten en oplossingen als eerste overwegen en als beste waarderen.

 

De zoektocht naar een relevant onderscheid

Maar hoe wil je dat jouw doelgroep jouw merk ziet? Welke associatie en welk gedrag wil je oproepen? Welk gevoel wil je uitstralen en overdragen? Waar wil je staan in relatie tot andere merken in het brein van jouw doelgroep? Het antwoord is vaak: anders dan de anderen. En terecht, want positioneren is de weg naar een gewenste positie in het brein van je doelgroep, waarbij relevantie en onderscheid twee kritieke succesfactoren zijn. En een scherpe positionering en focus zijn nodig om jouw doelgroep niet in verwarring te brengen. Jouw merk moet uniek en de moeite waard zijn om op te slaan in het tegenwoordig overvolle brein van jouw publiek. Deze zoektocht start met een onderscheidende merkstrategie; het uitdragen van je eigen waarden zonder naar je concurrenten te kijken.

 

Je merk positioneren, hoe doe je dat?

Een juiste analyse is het vertrekpunt van een goede positionering. Samen analyseren we jouw interne en externe omgeving: trends en ontwikkelingen, gevoel van klanten, medewerkers en stakeholders, krachten van de concurrentie, bedrijfsstrategie, kerncompetenties en merkarchitectuur. We brengen focus aan in je merkkern en zorgen voor een waardevol verhaal. We bekijken waar je mensen écht mee van waarde bent, kijken wat je uniek maakt en wat jou belangrijk maakt.

Word je bijvoorbeeld geroemd om je innovaties, je maatschappelijke bijdrage, jouw duurzame ondernemerschap? Weet jouw publiek de dingen die jouw merk ‘typisch’ maakt? Dan heb je een sterke positie: je bent herkenbaar. Maar hoe kom je daar?

 

Enkele tips om jouw merk te positioneren

Kies, blijf bij jezelf, stuur, wees consistent en luister.
Een merk is net een mens. Wanneer deze oprecht is, een duidelijke boodschap heeft en herkenbaar is krijgt je betere aandacht. Geen wereld vol nepvrienden door te pleasen en een boodschap verkondigen waar je niet achter staat. Dit pleasen kun je even volhouden, maar wil je duurzaam groeien en een toekomstbestendige positie verwerven, is dit killing. Benno Schildkamp, auteur van het boek Stadion als Spiegel, schreef het doeltreffend: je publiek zit op de tribune en jij speelt een voetbalwedstrijd. Dit publiek ziet elke beweging die je maakt, wekelijks. Je kunt het niet volhouden om jezelf voor te doen als een ander.

Stel onrealistische doelen: probeer juist niet te winnen.
Raar om te zeggen, onrealistische doelen stellen zorgt voor een honger en inspiratie op lange termijn. Je komt in een ‘oneindig spel’, zonder winnaars of verliezers. Er zijn veel reclamebureau’s zijn die ontzettend schreeuwen dat ze samen met je winnen, voor goud gaan en zogenaamd ‘Champions League’ spelen. Naast dat dit de nodige allergieën opwekt, wil je juist dat jouw merk niet ‘wint’. Bij SMART geformuleerde doelen is het doel is bekend, de spelers zijn herkenbaar, er bestaan vaste spelregels en er is vaste eindpunt waarop winnaars kunnen worden onderscheiden van verliezers. Ik geloof in de andere variant: de oneindige spelvariant. Niet het winnen, maar het gaande houden van het spel is dan het doel. In een oneindig spel zijn er bekende maar ook onbekende spelers, veranderen de spelregels continu en moeten de spelers zich voortdurend aanpassen. De tijdhorizon is dan niet gericht op de korte, maar op de lange termijn. Juist dan ben je continue bezig met klantwaarde.

Zorg met een North Star Metric voor een toekomstvaste positie.
Monitor je publiek, sluit aan bij relevante trends en ontwikkelingen én speel in op de relevante behoeften van je publiek, klanten, medewerkers en stakeholders. Blijf waardevol en stuur altijd op klantwaarde, niet op omzet. Een North Star Metric is je belangrijkste KPI, die jouw volledige organisatie stuurt op klantwaarde. Zodoende blijft je merkpositie hoog in een ontzettend bewegelijke wereld.

Heb geduld.
Een sterke relatie bouw je niet in 1 dag. Deze relatie kost aandacht, effort en tijd.

 

Emotionele binding met een archetype

Deze eigenschappen combineren we met een archetypische benadering. Deze methode zorgt voor een grote betrokkenheid en sterke emotionele binding bij jouw publiek: ze voelen zich betrokken en jij brengt ze waarde. Met een archetype maken we een wereld rondom jouw merk groter dan het product of dienst. We zetten een schil om jouw merk, een emotionele lading. Voorbeelden van typische archetypen zijn Harley Davidson (Rebel), Nike (Held) en Apple (schepper).

 

Positionering vraagstuk?

Om morgen succesvol zijn, in een dynamische tijd vraagt om ‘re-thinking’. Bekijk jouw merk vandaag vanuit een ander perspectief. Met een bewezen methodiek realiseren we een unieke waarde voor jouw publiek. Neem gerust contact met me op voor een gesprek over jouw positioneringsvraagstuk.

Plan een gesprek