Een krachtige merkstrategie als fundament voor communicatie
Een merkstrategie is een plan met specifieke en haalbare doelen, op basis van het karakter van jouw merk of organisatie. Maar wat is het karakter van jouw merk of bedrijf? En welke communicatiemiddelen zet je in op basis van jouw karakter? Een goed vastgelegde en uitgevoerde merkstrategie is van invloed op alle aspecten van jouw merk en staat rechtstreeks in verband jouw groeistrategie, bedrijfscultuur en type klanten. Jouw merk is veel meer dan jouw product, logo, website of naam. Een merk bouwen kost tijd: het is de optelsom van gevoelens, ervaringen en belevenissen van jouw klanten.
Een merkstrategie opzetten start met jouw merkidentiteit, het karakter van jouw merk. En een goed doordachte merkidentiteit vormt de ruggengraat van elk succesvol bedrijf. Het is juist die ruggengraat die het verschil maakt tussen succesvolle en middelmatige merken. Een merkidentiteit bestaat uit 2 belangrijke pijlers: de mentale identiteit en visuele identiteit. De merkidentiteit complementeren we met jouw ambities, doelen, merkpersoonlijkheid, gewenst imago en een merkconcept. Dit geeft ons een startpunt voor de implementatie van de merkstrategie, contentcreatie, communicatie en marketing.
Mentale merkidentiteit
De mentale merkidentiteit bestaat uit het vormen van een missie, visie, kern- of merkwaarden, merkessentie en merkpersoonlijkheid. Wie ben je, wat doe je, waarom doe je het en welke waarde of betekenis heeft jouw merk voor jouw doelgroep. De mentale merkidentiteit is het verwoorden van jouw meest relevante positie, koers en ambitie. Veel bedrijven hebben de merkidentiteit te vlak of generiek gevormd, waardoor een uitgesproken of onderscheidende positie ontbreekt. Als kernwaarde een containerbegrip zoals ‘professioneel‘ of ‘passie‘ noemen? Je wilt waarde, diepte en onderscheid om zodoende een unieke positie en emotionele binding bij jouw doelgroep te krijgen. In een korte sessie verzamelen we samen met jouw data zoals de sales funnel, doelgroepinformatie en jouw UBP’s, zodat we genoeg input hebben voor het formuleren van een mentale identiteit.
Merkarchitectuur en merkhiërarchie
Ga je naam van een holding communiceren of alleen op administratief niveau inzetten? Of ga je een nieuw merk inzetten om een nieuwe doelgroep aan je te binden of nieuwe diensten onder je huidige naam vermarkten? Dit zijn cruciale vragen die spelen tijdens de ideevorming, een overname of een fusie. Dit zijn ook complexe vraagstukken van waaruit keuzes volgen die de groeistrategie bepalen. En heb je al meerdere merken, producten of diensten, wil je dan groeien naar een huis vol merken (Unilever) of een éénmerkenhuis (Philips, Samsung, Apple), of een hybride of combinatie van deze 2 uitersten? Ik neem je graag mee in een traject waarin we alle opties verkennen vanuit alle invalshoeken en alle voor- en nadelen in kaart brengen van de mogelijkheden.
Duidelijke keuzes
Het vormen van een merkstrategie is het maken van de juiste keuzes. Focus, op exact de juiste plekken. Alle onderdelen in je werkveld moeten precies goed op elkaar afgestemd zijn. Kloppend tot in detail. Een goede merkstrategie is niet een statisch, in beton gegoten plan dat je in één keer opzet en uitvoert. Het is een continu proces. De wereld en jouw markt verandert continu en ook je merk moet telkens mee bewegen met de stappen die jij, of jouw markt zet.
Bepalen van jouw merkstrategie
Sterke merken zijn in balans. Een consistent gebruik van taal, beeld en vorm, mentaal fit en toch dynamisch genoeg om bewegingen in de markt te volgen. Het ontwikkelen van een merkstrategie en merkidentiteit vergt commitment en focus. We starten met een merksessie, waarin we data verzamelen van jouw merk om duidelijke keuzes op te baseren. De informatie uit deze sessie, geeft ons duidelijke handvatten voor het opzetten van een merkstrategie, die klaar is voor morgen. Ik doe dat naast, maar vooral samen met jou.
Wil jij meer weten over een toekomstbestendige merkstrategie?
Daag me uit, prikkel me, inspireer me! Kom maar op, mail/bel/whatsapp me vooral!